شاهد الممثلة المصرية نشوى مصطفى تستغيث: “بيتي بيغرق ” بعد الأمطار الأخيرة في مصر

 

نشوى مصطفى

 

تتعرض مصر لموجة برد وأمطار رعدية تسببت بفيضانات و مشاكل و خسائر كبرى  شملت كل محافظات مصر .

 

نتج عن هذه الأزمة موجة من السخط و الفيدوهات الناقدة على مواقع التواصل الاجتماعي سخر بها الشعب المصري من هشاشة البنية التحتية و بطئ استجابة الجهات المعنية و الطوارئ .

 

من هذه المقاطع ما نشرته  الممثلة نشوى مصطفى عبر حسابها على فيسبوك ، حيث صورت فيديو لها و هي  تستغيث بالنجدة لإنقاذ منزلها من الغرق، مشيرة إلى وجود انسداد فى بالوعات المياه أدى إلى غرق منزلها، وانقطاع الكهرباء في الوقت ذاته، وعدم تدخّل أيّ جهات لإنقاذها.

 

وقالت نشوى في الفيديو : “بحاول اتّصل بالنجدة التليفون مبيردش، مياه الأمطار كلها بتنزل عندي في البيت عشان البلاعات مسدودة، لو حد يقدر يساعدني يقولي اعمل ايه او اتصل بمين، البيت يغرق فعلًا، والكهرباء كمان اتقطعت”.

 

كما نشرت نشوى مصطفى صورة من داخل حديقة منزلها و ارفقتها بتعليق: (حجم الكارثة مرعب — والخساير تكلفتها كبيرة الحمد لله قدر ولطف — الصورة دى بعد إصلاح جزئى لحجم الكارثة –اللي حضراتكم شايفينه ده حمام سباحة بس مش مليان ميه معقمة بالكلور زى الطبيعى — الحمام بقى مليان ميه صادرة من بشر لبوا نداء الطبيعة).

 

تابعت: (دى حضراتكم مية صرف صحى — لان البلاعة العمومية بتاعى الشارع كانت مسدودة – نتيجة الأمطار مية المجارى امبارح ارتدت كلها داخل بيتى ومان ارتفاعها نص متر — عارفين حضراتكم يعنى ايه البيت يغرق فى المجارى — دى الخساير اللي بره — الخساير جوه مرعبة عفشى اتبهدل ده فى الدور الارضى — الدور اللي فوق الميه دمرت السقف — الحمد لله على كل حال – الحمد لله فى السراء والضراء).

Leave a Reply

Your email address will not be published.